NYHETSARKIVET
28 feb 2024 16:17
Stjärnsmäll för storförmedlaren – sätter av 5,5 miljarder kr för återbetalning av för höga avgifter till sparare
Den brittiska förmögenhets- och försäkringsförmedlaren S:t James Place har beslutat att sätta av 426 miljoner pund (5,5 miljarder kronor) att användas för att ersätta kunder som betalat för att få rådgivning kring sin ekonomi – men inte fått det.

Större advokatfirmor har drivit processer för klienters räkning och krävt ersättning för utebliven rådgivning för sina kunder och S:t James Place har nu uppskattat att de nu är tvungna att återbetala det som kallas ”Excessive fees”, något som kan kosta bolaget 5,5 miljarder kr.

Aktien i S:t James Place har fallit som en sten på Londonbörsen och har tappat 30 procent av värdet, samtidigt som utdelningarna till aktieägarna ska halveras.

Drivande i den här processen är den vasstandade finansinspektionen, FCA, Financial Conduct Authority, som med lagstöd i Consumer Act Duty, frenetiskt försvarar konsumentskyddet i Storbritannien.

Redan tidigare var man ute efter S:t James Place (tänk Söderberg & Partners i Sverige) och då lyckades bolaget blidka myndigheten genom att sänka sina avgifter rejält.

Trots det kommer nästa käftsmäll i och med att man nu av myndigheten tvingas att återbetala avgifter som konsumenter betalat, men som de inte fått något för, enligt myndighetens bedömning.

FCA uppger att man nu kommer att undersöka de 20 största rådgivivar- och förmedlarföretagen i landet och vill se dokumentation för att kunder som betalt för tjänster som årliga rådgivningar också fått det. Annars kan det bli retroaktiva återbetalningar. I S:t Jsmes place har man tittat på perioden 2018-2023, uppger CityWire.

Och skadeglädjen är tydlig i kommentatorsfälten på Linked in efter beskedet från S:t James och återbetalningen. Här två:

"De två dinosaurierna – S:t James Place och Hargreaves (tänk Söderberg & Partners och Max Matthiessen i svensk kontext) som har festat på sina kunder i åratal genom orimliga avgifter och avgifter står inför långsam och obeveklig utrotning. De har bara sig själva att skylla."

"Minns de berusande dagarna när vi var tvungna att blockera deras nummer eftersom säljare ringde flera gånger om dagen och lovade världen, men levererade världen minus - till orimliga avgifter. Glad att de får betala tillbaka, finns det något sätt att gå lång på Home Counties golfklubbar?"
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907