MODALDIALOG
NYHETSARKIVET
13 nov 2017 12:12
Fortsatta problem med kundnöjdhet för bankerna - värst är det för Nordea
Svenskt Kvalitetsindex senaste undersökning om kundnöjdhet visade att försäkringsbranschen har hyfsat nöjda kunder. För storbankerna är det lite sämre ställt när det gäller pensionstjänster däremot, även om flera av dem får bättre betyg än förra året.

Värst verkar det gå för Nordea, som till och med får sänkt betyg jämfört med förra årets undersökning. Storbanken hamnar sist både när det gäller tjänstepension för företagskunder och pensionssparande för privatkunder, enligt siffrorna från SKI.

Handelsbanken Liv har de nöjdaste privatkunderna inom pensionssparande bland storbankskvartetten med ett resultat på 64,4 av 100. Bäst enligt kunderna är Skandia, följt av Folksam och Länsförsäkringar. Dock har Länsförsäkringar tappat mycket i betyg från förra året, medan övriga konkurrenter samt tre storbanker ökat.

Inom tjänstepension för företagskunder hamnar KPA i topp, som redan nämnts i en annan artikel. Skandia, Länsförsäkringar och Folksam är näst på listan. Noterbart är dock att SEB och Swedbank Robur hamnar högre på den här rankingen än Alecta och AMF.
TIPSA EN VÄN
Mikael Nyman
chefredaktör Pensionsnyheterna
Mikael Nyman är chefredaktör för det vassa affärsnyhetsbrevet om pensioner och livförsäkring - Pensionsnyheterna!
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561