I måndags började Pensionsmyndigheten sin första kampanj med tv-reklam hittills. Men kampanjen gäller inte i första hand deras eget orangea kuvert som börjar distribueras i dagarna utan är en uppmaning till pensionssparare att få en överblick över sin totala pension genom att göra en pensionsprognos.
- Ett problem är att många fortfarande tror att det som står i det orangea kuvertet är det som man får i pension. Men nio av tio har också tjänstepension. Vi vill att fler ska göra en prognos på vår hemsida eller på minpension.se för att få en överblick över hela pensionen, säger Sten Eriksson, kommunikationschef på Pensionsmyndigheten, till Pensionsnyheterna.
Han menar att det är viktigt att pensionsspararna får en möjlighet att skaffa sig en bra uppfattning om den totala pensionen.
- Det är många som har dåligt samvete för att de inte är mer insatta i sin pension men då är det viktigt att visa att man inte behöver ha dåligt samvete, eller vara orolig. Det viktigaste som folk i allmänhet kan göra för sin pension är inte att välja fonder som en del tror, utan det de flesta redan gör jobbar så mycket man kan, betalar skatt och har en tjänstepension. Vet man vad man kan förvänta sig i total pension per månad blir det också lättare att fatta beslut om hur man kan konsumera, om man behöver spara och när man kan gå i pension, säger Sten Eriksson.
Till viss del är också annonseringen en motvikt mot den reklam som pensionsbolagen brukar ha i samband med att det orangea kuvertet skickas ut.
- Det brukar vara en hel del kommersiell reklam som sammanfaller med att vi skickar ut det orangea kuvertet och jag tycker det vore bra om också de kommersiella aktörerna ville hänvisa till minpension så att deras kunder får en bättre grund för att diskutera om de ska spara eller ej och på vilket sätt. Det tror jag hela branschen skulle tjäna på, säger Sten Eriksson.
Annonseringen, som har en budget på totalt 8,5 miljoner kr, kommer att följa utskicken av de orangea kuverten.
- I veckan börjar alla orangea kuvert, 5,5 miljoner, nå sina mottagare. Vi börjar i norr och går söderut och har valt att tv-annonsera regionalt så att vi följer utskicksordningen, det blir mer kostnadseffektivt på det sättet.
Förutom tv så annonserar man också i dagstidningar, magasin och på webben, samt i en bilaga till de orange kuverten.