NYHETSARKIVET
26 mar 2025 16:58
AMF fortsätter att lobba för att fler ska flytta rätt – om de måste
AMF har via sina årliga flyttrapporter under flera år kunnat visa att deras kunder inte alltid är medvetna om att de skrivit på för att flytta sin tjänstepension. Ofta går dessa flyttar till bankägda bolag enligt statistiken.

AMF säger sig se positivt på flytträtten, inte minst beroende på att man är ickevalsalternativ inom SAF-LO men det finns ett tydligt "men" som man tar upp i sin årsredovisning.

Där läser vi: "För oss som förvalsbolag är möjligheten för den som av någon anledning vill välja ett annat sparande eller bolag viktig. Samtidigt är vi måna om att den möjligheten inte missbrukas. Tyvärr är många som flyttat från AMF inte medvetna om det, och många hamnar i ett sparande som inte motsvarar de preferenser de säger sig ha. Mot den bakgrunden har vi under året lyft och diskuterat olika sätt att komma till rätta med de utmaningar som finns på flyttmarknaden. Även myndigheter och andra pensionsbolag har på senare tid stärkt sitt engagemang för att flytträtten ska hanteras på ett ansvarsfullt sätt vilket vi ser som positivt."

Förra årets undersökning visade att 24 procent av de kunder som flyttade från AMF inte var medvetna om att de gjort det och hade heller inte undersökt alternativ till det som de erbjudits.

De "omedvetna kunderna" har dock ha minskat och av flyttrapporten, från 2024, har de "omedvetna" aldrig varit så få procentuellt, som under det året. År 2022 var det 36 procent av kunderna som sade sig inte veta om att de flyttat från AMF.

AMF skriver i årsredovisningen att man har satt upp två mål inom orådet som de givit rubriken "Flytt på kundens villkor".

Där står att ”Antal kunder som är omedvetna om flytt av tjänstepension ska minska (vilket de alltså redan gjort) och vidare att alla kunder ska ha möjlighet att få det senaste erbjudandet från AMF, utan att få en ny försäkring.

Detta är idag möjligt inom Avtalspension SAF-LO, KAP-KL och PA 16. Det här innebär att man får bättre villkor än de man tidigare haft utan att byta ut försäkringen eller bolaget, en sorts pris- och villkorsgaranti som finns i många andra branscher.

Där kan det ju heta att om en kund hittar en vara till ett bättre pris hos någon konkurrent så ska kunden ha rätt att få mellanskillnaden tillbaka, för den som orkar klaga.

Just nu arbetar pensionsbranschen och minPension med att uppdatera de flyttblad, som man ska tillhandahålla spararna enligt FI.

Vid flytt ska kunderna med hjälp av flyttblad kunna jämföra vad en flytt kan innebära, positivt och negativt.

Enligt uppgifter till Pensionsnyheterna är man dock långt ifrån eniga bland bolagen om hur informationen ska utformas till kunderna. Det förslag som MinPension tagit fram är det långt ifrån alla bolag har lust att ställa sig bakom i nuläget. Men diskussioner pågår, erfar Pensionsnyheterna.

Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907