På uppdrag av Svensk Försäkring har minPension sedan länge arbetat med att förenkla och förbättra jämförbarheten genom att belysa vad som skiljer olika lösningar åt, vid ett byte.
Redan idag framställer mottagande bolag information analogt i form av utskrivna flyttblad där den som vill byta ska kunna jämföra villkor och egenskaper i det man flyttar ifrån och det man flyttar till.
minPension har fått ansvaret att ta ledartröjan i projektet med att överföra informationen digitalt till konsumenterna. Detta för att det ska bli enklare att hämta in informationen, snarare än att den levereras vid mötet med en rådgivare, vilket oftast brukar vara den som erbjuder sig att ta över försäkringen, sällan motsatsen.
- Vi jobbar nu intensivt tillsammans med försäkringsbolag på flyttmarknaden och ser att det här kan förbättra transparensen genom att göra flyttbladen digitala, säger Cecilia Rosendahl-Lavén, vd för minPension till Pensionsnyheterna.
Hon betonar att flyttbladen och den information som lämnas där inte handlar om den stora bulken av tjänstepensioner utan den delmarknad som rör individuella tjänstepensioner, tänk tiotaggarlösningar och möjligen vissa privata försäkringar. På sikt hoppas man att även kollektivavtalade tjänstepensioner ska kunna omfattas.
De digitala flyttbladen ska kunna beställas direkt av en kund som kanske funderar över om det kan finnas fördelar med att byta försäkringsgivare till exempel lägre avgifter eller ett annat och för kunden bättre anpassat fondutbud.
- Vi ser det här som ett första steg i självbetjäning och där vi kan stärka konsumentskyddet genom digitala flyttblad, säger Cecilia Rosendahl-Lavén.
Om kunderna själva har tagit initiativ eller börjat intressera sig för en flytt kan även stressen minska om initiativet tas direkt av kunden, snarare än i ett rådgivningsmöte på banken om man förhandlar om villkoren för bolånen.
- Tanken är att kunden även ska ha möjlighet att dela de digitala flyttbladen till ett ombud, något som kallas ombudsfunktionalitet. Endast de aktörer som har ställt sig bakom Svensk Försäkrings flyttrekommendation ska kunna nyttja ombudsfunktionaliteten.
Varken Svensk Försäkring eller minPension kan lämna något datum för när tjänsten kan lanseras. I det kommande första steget är det i praktiken bara en PDF-fil som ersätter de tidigare utskrivna och utskickade pappersbladen.
- Svensk Försäkring står bakom det beslut som styrelsen i minPension fattade i december 2024 - att i ett första steg utveckla en självbetjäningstjänst under 2025 och nu återstår att landa juridiska och avtalsmässiga frågor och samt att bottna i processrelaterade frågor tillsammans med bolagen. Målsättningen är att detta ska bli klart under hösten, säger Cecilia Rosendahl Lavén.
De bolag som väljer att vara med i projektet är i första hand medlemmar i Svensk Försäkring. Utöver dessa finns det bolag som rapporterar in till minPension men som inte är medlemmar i Svensk Försäkring, som kan ansluta sig till tjänsten framöver.
Och eftersom det här handlar om självreglering från branschens sida blir det frivilligt att vara med. Möjligen kan man tänka sig att bolag som har stora stockar av äldre försäkringar med bra villkor (för bolagen) är mer intresserade av att hålla ner transparensen för att slippa dräneras på upparbetad affär, där man ofta betalat provisioner för att få in kunderna. De vill man förstås behålla, helst till oförändrade villkor.
Fotnot: Pensionsnyheterna under åren skrivit flera snarlika artiklar som den ovan om de kommande flyttbladen, som alla finns i vårt arkiv.
Det har bland annat skett under åren 2015, 2016, 2017, 2018, 2020 och 2022. Detta utan att någon ännu fått se några digitala flyttblad.
Det tar uppenbarligen lång tid att bli överens och uppenbarligen även att göra en PDF av ett analogt flyttblad, konstaterar Pensionsnyheterna.