Visma har beslutat att avbryta sitt samarbete med PPM-rådgivaren Svensk Fondanalys som nyligen varnats av Konsumentverket för sina försäljningsmetoder.
Visma har sedan 2009 hanterat Svensk Fondanalys fakturering, påminnelse- och inkassohantering. Enligt en utredning Datainspektionen gjort har Visma märkt att bolaget haft ovanligt många kunder som bestridit sina fakturor, Visma har också påtalat detta för bolaget.
Efter att Visma fått veta att Konsumentverket granskat, och varnat, Svensk Fondanalys har man beslutat att avveckla samarbetet. Datainspektionen är överens med Visma om att en avveckling av kundkontakten med Svensk Fondanalys bör ske utan dröjesmål.
Anledningen till Datainspektionens tillsyn, som nu är avslutad, är att Visma anmälts för att åsidosätta paragraf 8 i Inkassolagen, som säger att om det föreligger sannolika skäl för att en fordran är olaglig eller ogrundad så ska inkassoåtgärden inte göras, när de inkasserat fodringar från Svensk Fondanalys.