I går meddelade SPP att man kommer att sluta att betala up-front ersättningar till sina förmedlare och kommer att sjösätta en ny ersättningsmodell från och med januari 2016.
Up front-provisioner, som betalas ut direkt vid tecknandet av en försäkring, riskerar att bli incitament som triggar en för kunden omotiverad flyttkarusell. För att sätta kunden i fokus och öka transparensen inför SPP en mer långsiktig och hållbar provisionsmodell från och med årsskiftet, förklarade bolagets nyblivne vd Staffan Hansén, i en kommentar.
Skandia slutade med up-frontersättningar till sina rådgivare redan vid årsskiftet 2014/2015. Enligt Bosse Ågren, försäljningschef på Skandia har beslutet inte påverkat försäljningen nämnvärt.
- Vi har inte sett några dramatiska effekter på försäljningen sedan vi införde den ändrade ersättningsmodellen. De stora mäklarkedjorna har redan rullat in det nya ersättningssystemet och i upphandlade planer ser vi att de i stor utsträckning redan slutat med up-frontersättningarna, säger han.
Vid införandet kunde man dock se att man tappade en del försäljning i vissa segment.
- Det blev ett visst tapp i försäljningen från förmedlarhåll när vi införde den nya ersättningsmodellen. Men inga stora volymer. Vi har inte tittat djupt i detta men jag gissar att det då främst rör mindre förmedlare som står utanför de stora förmedlarkedjorna, Max Matthiessen, Söderberg & Partners, Hjerta och Säkra.
Han tillägger att förändringen av ersättningsmodellen inte lett till att man nu betalar mindre för distributionen, men att man tagit bort möjligheten att spekulera mot systemet i och med att man betalar ut ersättning löpande i stället för att betala up-front.
- Syftet med den nya modellen var inte att minska ersättningen och på sikt är ersättningen neutral. Men vi har tagit bort den intressekonflikt vi hade i affären när vi betalade up-front. Nu hoppas jag bara att de andra bolagen i branschen följer oss, säger han.