NYHETSARKIVET
8 jun 2022 13:36
Minpension.se snart i mål med digitala flyttblad
Flyttkarusellen har dragit igång på allvar och snurrar snabbare för varje år.

Ursprungligen var flytt av försäkringar något som försäkringsbolag inte gillade nåt vidare. Detta eftersom varje flytt innebar att man fick lämna ifrån sig försäkringar som man tidigare sålt in och betalat distributionen för.

Nya bolag utan drivor av gamla försäkringar, tänk Avanza och Nordnet, kunde däremot plocka russinen ut konkurrenternas bestånd och var därför väldigt intresserade av att flyttmarknaden växte, vilket synts i statistiken.

Och lagstiftare och tillsynsmyndigheten (läs FI) har varit noga med att se till att kunderna ska göra medvetna flyttar och inte övertalas att flytta från bra till dåliga alternativ, något som Allra- och Falconskandalerna var ett tecken på.

Ett långt arbete i försäkringsbranschen landade i en gemensam överenskommelse att man skulle framställa (analoga) flyttblad där kunderna skulle få information om fördelar och nackdelar med den försäkring de flyttar ifrån. Samtidigt skulle kunden få motsvarande information om den försäkring de övervägde att flytta till.

De här bladen har funnits och att använda dem har inneburit att bolagen följt det som kallas god sed på försäkringsmarknaden. Men det har varit lite si och så med användandet.

- Vi har kunnat se att de inte alltid används av alla aktörer trots att jag tolkat begreppet god sed som att det ska jämställas med lagstiftning, säger Anders Lundström vd på Minpension.se till Pensionsnyheterna.

Men i takt med att flyttarna ökat och att önskemål om bättre och opartisk information i större utsträckning efterfrågats, har branschen insett att man får ta tjuren vid hornen och inte bara försöka hälla grus i maskineriet för att slippa flyttar.

- Vi fick ett uppdrag av Svensk Försäkring 2018 för att ta fram digitala flyttblad som skulle kunna presenteras på vår sajt minpension.se och genomförde även ett pilotprojekt samt utvärdering av tjänsten. Genom tjänsten kan vi visa uppgifter om både det som kallas avsändande och mottagande försäkringsavtal och då bland annat visa information om produkter, avgifter, typ av försäkring och huruvida det finns garantier eller inte, säger Anders Lundström.

Två bolag, Swedbank och Nordea, testade pilotversionen av tjänsten med tidiga varianter av flyttbladen på verkliga kunder och kunde återrapportera med önskemål om förbättringar. Samtidigt gjordes användartester där kunder djupintervjuades för att få fram vad kunderna ville få fram.

Nu har minpension.se byggt stommen till systemet, åtminstone i en betaversion, som ska kunna börja användas av bolagen.

Det är nu inget som är snutet ur näsan, försäkringsbolagen behöver anpassa sina system för att få rätt inkoppling till minpension.se, men det är något som kan bli verklighet inom kort.

- Just nu har vi en dialog om hur integrationen med bolagens system och processer kan förbättras och därefter ta fram en plan för när respektive aktör kan ansluta sig, säger Anders Lundström, som säger sig redan ha bolag som ställt sig i kön för att vara med och visa upp sina produkter för kunder som står i begrepp att flytta.

Lite grann görs detta för att bolagen ska mota Olle i grind. Den tekniska möjligheten att plocka information från försäkringsbolagen genom att "skrapa" information från hemsidor har gjort att det kommit upp flyttsajter där man "hjälper" kunder att flytta in försäkringar till sina egna produkter.

Vid årsskiftet räknar Anders Lundström med att de första bolagen ska kunna ansluta sig till tjänsten, om det alltså finns någon efterfrågan.

Lite grann kan det bli ett chicken race eftersom den som börjar öppna sig först riskerar att flyttarna ökar.

Bolag med självförtroende och bra produkter borde dock inte behöva oroa sig, de lär kunna få möjlighet att även ta emot flyttpengar, inte bara lämna dem ifrån sig.

Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907